woensdag 26 september 2012

T-PACK the game.. must go on!

"Klik hier & --> Step outside the BOX!"

T-PACK, het klinkt als een legendarisch computerspel van vroeger.. of een spannende bokswedstrijd.. Maar wat is het nu eigenlijk?
TPACK is een nieuwe manier om tegen ICT in het onderwijs aan te kijken. Aangezien kinderen van de 21e eeuw hier wel aan toe zijn (en de leerkrachten ook) is het dé kans om het ICT onderwijsaanbod te vergroten.


Het model gaat uit van de specifieke deskundigheid van de leraar: zijn of haar vermogen om de kennis en de vaardigheden die bij een vak horen, op een aantrekkelijke en begrijpelijke manier te presenteren aan de leerling met behulp van ICT.
Het TPACK model kan leraren helpen bij het maken van keuzes over hoe ICT ingezet kan worden om het leren van een bepaalde vakinhoud te ondersteunen. Tegelijkertijd helpt het TPACK model leraren om kritisch na te denken over hun eigen kennis en de kennis die zij nodig hebben om ICT zinvol in te kunnen zetten binnen bepaalde vakken met behulp van een bepaalde didactiek.

Ready.. set.. go!
Aangezien wij staan te spartelen om volgend jaar te beginnen als leerkracht in het basisonderwijs, hebben wij op de PABO in Sittard het TPACK spel gespeeld.
Het spel bestaat uit 3 doosjes met kaarten:
·         De Content kaarten (dit is het onderwerp van de les).

·         De Pedagogy kaarten (dit is de werkvorm waarin de kinderen gaan werken).

·         De Technology kaarten (dit is de ICT-vorm waarin je de les gaat vormgeven).
De eerste ronde..
In de eerste ronde kies je zelf het onderwerp uit het stapeltje content kaarten. Maar je trekt (blind) een kaart uit zowel de Pedagogy als de Technology kaarten. Je hebt nu 3 kaarten voor je liggen, uit elk stapeltje 1.
Mijn groepje en ik hadden bv: Soep maken (Content), Zelfstandig werken (Pedagogy) en Sociale netwerken (Technology).
Met deze drie kaarten ga je een betekenisvolle les ontwerpen met als einddoel: Soep maken.


De tweede ronde..
In de tweede ronde ga je de gemaakte les veranderen door er óf een ICT-werkvorm aan toe te voegen, óf de oude ICT-werkvorm in te wisselen voor een naar eigen keuze.
Wij hebben bv Sociale netwerken ingewisseld voor Wiki.


De finale..
Zoals je misschien wel weet zijn wij PABO-studenten nooit tevreden en willen we altijd meer, meer, meer. Dat komt goed uit, want in het pakje Technology zitten genoeg ICT vormen die je in kunt zetten in je les. In laatste ronde is het dan ook de bedoeling om zoveel mogelijk efficiënte ICT werkvormen in te zetten in je gemaakte les.
Je kiest nu zelf een onderwerp (Content). De didactische werkvorm (Pedagogy), kies je blindelings. Vervolgens kies je bij deze 2 kaarten zoveel mogelijk ICT werkvormen die in de les passen.
Onze les ziet er uiteindelijk zo uit:

DierendagInleiding: Beginnen met een digitale mindmap over dierendag. Wat weten de kinderen al? Video op het smartboard tonen over dierendag, dan de mindmap aanvullen.
Kern: Waar willen de kinderen meer van weten?
Groepjes maken van 4 kinderen.
Onderzoeksgericht leren door informatie te zoeken op:
-Wikikids
-Klassikaal via het digibord
- foto's maken van dieren of meenemen vanuit thuis
Afsluiting: Presenteren via het digibord, of een klassikale wikikids maken!
We’ve got ourselves a winner.. à TPACK!
Je kunt het spel gratis downloaden op
www.tpack.nl.
Het is een spel dat te gebruiken is bij workshops of teamvergaderingen over de integratie van ICT in het onderwijs. Door middel van verschillende kaartjes kan gezamenlijk nagedacht worden over de mogelijkheden van verschillende technologieen ter ondersteuning van inhoud en (vak)didactiek.
Je kunt er ook voor kiezen om de kaarten aan te passen aan een ander onderwerp.
Zo kun je het spel ook spelen met de kinderen uit je klas!


“Een leuk, efficiënt, niet al te ingewikkeld spel, dat helpt om je eigen creativiteit weer naar boven te halen”. Aldus Suzan Aussems.

Bron: www.tpack.nl

woensdag 19 september 2012

Opbrengstgericht werken..gericht op opbrengst?

 
Opbrengstgericht onderwijs. De naam zegt het al. Waar brengt het onderwijs van nu ons eigenlijk? Of beter gezegd, wat levert het de kinderen op?

Alle leerkrachten weten het eigenlijk allang, maar sinds een aantal jaar wordt specifieker op gelet; Het is belangrijk om doelen te stellen, zicht te hebben op de leerresultaten en zoveel mogelijk planmatig en resultaatgericht te werken.
Deze dingen zijn essentieel voor het bereiken van zo hoog mogelijke opbrengsten voor alle leerlingen. We noemen het dan ook pas opbrengstgericht werken als een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de prestaties van de kinderen.   

Maar wat is het opbrengstgericht werken nu eigenlijk precies?  Het doel is om de effectiviteit van het onderwijs te verbeteren en hierdoor hogere opbrengsten te bereiken. Deze doelen kun je via de evaluatieve cyclus goed bereiken. Een school die opbrengstgericht werkt, zet zich planmatig in voor het verbeteren van de vorderingen van leerlingen. Dit gebeurt door hoge doelen te stellen, gericht hieraan te werken en leerlingen systematisch te volgen in hun vorderingen.


De evaluatieve cyclus voor opbrengstgericht werken


Maar niet alleen de scholen, ook de Inspectie van het Onderwijs hamert erop. Ze heeft een onderzoek uitgevoerd naar opbrengstgericht werken bij het leer- en vormingsgebied rekenen-wiskunde in het basisonderwijs.“Het verbeteren van de taal- en rekenprestaties van leerlingen is een belangrijk onderwerp op de beleidsagenda van het ministerie van OCW. Onderzoek toont aan dat leerresultaten verbeteren als scholen daadwerkelijk opbrengstgericht gaan werken” aldus de onderwijsinspectie. Om praktische redenen is het onderzoek beperkt tot het onderwijs in rekenen-wiskunde op basisscholen. Het onderzoek is uitgevoerd op een representatieve landelijke steekproef van 166 scholen.

Zelf loop ik sta bij de kleuters en ik vroeg me dan ook af, hoe werk je opbrengstgericht bij de jongste kinderen? Onderstaande cyclus (van slo) gaf me het antwoord!
 
 
 
Wat vraagt deze cyclus van jou als onderbouw leerkracht?

*      Vraagt om overzicht en kennis van de doelen voor aanvang groep 1 en eind groep 2

*      Vraagt om de juiste interventies à doelen per les stellen, nastreven en reflecteren

*      Vraagt om overzicht van materialen (en de doelen hiervan)

*      Vraagt om het registreren van behaalde resultaten, observaties en bereikte doelstellingen

*      Vraagt om overzicht van mogelijke screeningsinstrumenten


Is het opbrengstgericht werken nu echt een vernieuwing? Ik geloof dat elke geschoolde leerkracht doelen stelt, gegevens verzameld en observeerd. Maar doordat het opbrengstgericht onderwijs in de belangstellig is gebracht, werk je doelgerichter en je wordt weer eens herrinerd aan het belang van dit alles!

 

zondag 9 september 2012

21st century skills; heb jij ze al?


Review spel; 21st century skills

Het spel 21st century skills is ontwikkeld om huidige en aankomend leerkrachten te laten nadenken over het lesgeven in de 21e eeuw. Hoe denken de kinderen van nu? Wat hebben ze nodig van een leerkracht? Hoe pas je je onderwijs aan op hun behoeften?
Ze maken bij het spel gebruik van de 7 kernkwaliteiten (zie cirkel).
We hebben gedeeltes van het spel tijdens de minor Digi-coach gespeeld. Hieronder schrijf ik mijn ervaring per onderdeel van het spel. Aan de kleuren groen en rood kun je zien wat er positief is en wat er beter kan!
Woordweb 7 kernkwaliteiten
We zijn begonnen met het maken van een woordweb waarin we de 1 van de 7 kernkwaliteiten moesten samenvatten en omschrijven.
Doordat je zelf de kaartjes moest samenvatten, onthield je beter wat de inhoud was. Het blad werd doorgeschoven naar andere groepjes. Hierdoor kreeg je steeds een ander kaartje voor je en kon je gelijk zien wat anderen erop hadden geschreven. Dit was een effectieve manier om de 7 … te leren kennen.
Minder positief vond ik dat we maar 2 kernkwaliteiten mochten invullen. De rest werd verteld door andere groepjes. Doordat ik veel moest luisteren, heb ik het minder goed onthouden.

Om een goed beeld te krijgen van het leren in de 21e eeuw hebben we dit Filmpje bekeken!
Mentimeter test
Vervolgens hebben we een deel van de test met de mentimeter gedaan. We moesten hierbij allemaal eenzelfde vraag beantwoorden. Je kon dan op het digibord zien hoeveel % van de klas hetzelfde had geantwoord.
·         Er ontstonden leuke discussies na een vraag,
·         Duidelijke meningen kwamen naar voren,
·         Leuke manier van vragen beantwoorden (ook voor in het basisonderwijs),
·         Sommige vragen waren moeilijk geformuleerd (vooral om 4 uur ’s middags),
·         De vragen moeten besproken worden omdat ze anders worden geinterpreteerd, dit kost veel tijd. Beter de test niet helemaal achter elkaar maken. 10 vragen zijn voldoende.
 
Leraar van de 21e eeuw
We kregen een groot vel voor ons (groepje van 3 personen). Hierop moesten we de leraar van de 21e eeuw tekenen. Dit op de manier hoe wij vinden dat een leerkracht in deze tijd moet zijn. Welke competenties moet hij/zij hebben? Wat hebben de kinderen nodig?
Het was een erg leuke, maar ook zinvolle opdracht. Doordat het een creatieve manier van orienteren is, kom je op veel nieuwe inzichten wat een leerkracht in deze tijd (& de toekomst) nodig heeft om een goede leeromgeving te creeeren!
In onze leerkracht “Robo-bob” vind je het antwoord!


 Woordweb / collage eigen visie op onderwijs

Ten slotte hebben we met behulp van de 7 kernkwaliteiten een eigen visie op onderwijs moeten creeeren. Omdat ik (& de andere leden van mijn adviesbureau) gespecialiseerd zijn in het Jonge kind, hebben wij ons hierbij gericht op deze doelgroep.
Dit was een goede verwerkingsopdracht.
We hebben alle positieve factoren wat we in het spel geleerd hebben,
samengevat en hieruit ontstond onze visie op goed onderwijs van de 21e eeuw!
 
Onder andere door dit spel, hebben ik & mijn collega’s een goede visie voor de kleintjes onder ons kunnen vormen! Het resultaat is dan ook te zien op de foto.
 





maandag 3 september 2012

Een smartboard, wat moet ik er mee?


“Een smartboard, wat moet ik ermee”?
Het is bijna niet meer weg te denken op de scholen in Nederland; Het Smartboard.
Bijna alle scholen hebben er tenminste 1, bij de meeste hangt er 1 in elke klas.
Maar wat doen we er eigenlijk mee?
Erop schrijven, tekenen en hier en daar een filmpje laten zien.  
Is dit echt waar het smartboard écht voor bedoelt is?
 



Veel leerkrachten vinden het smartboard erg interessant. Ze zijn echter bang om dingen erop uit te proberen. “Dadelijk maak ik iets kapot” is een bekende uitspraak.
 Ik zelf ben erachter gekomen dat het handig worden met het smartboard hem zit in het uitproberen.
Maar voordat ik verder ga wil ik IEDEREEN overtuigen van het smartboard.
Daarom komen hieronder
de grote voordelen van het smartboard:
·         De kinderen zijn meer betrokken, het past bij hun belevingswereld;
·         Je kunt je lessen aanvullen met verrijkt materiaal, alles is te vinden op het Internet;
·         Je hoeft niet meer alles zelf te weten of uit te leggen, beelden zeggen veel meer dan woorden;
·         Het bespaart een hoop tijd;
·         De lessen zijn vaak erg interactief;
·         Je vindt kant en klare interactieve lessen op website’s;
·         Ook te gebruiken bij andere activiteiten binnen de school, zoals personeelsvergaderingen.
Ook op het Internet (ja daar heb je het weer; ) vind je allerlei makkelijke en interessante snufjes om op het smartboard te gebruiken.
Hieronder staan een aantal sites waar kant en klare lessen op staan. Een klik op het woord en je bent er al! (makkelijk toch??).
Alles voor je smartboard in de klas:Smartboard pagina
Mocht je er nu nóg niet uitkomen en denk je nog steeds; Een smartboard wat moet ik ermee?
Dan heb je nog altijd dit handboek (lekker vertrouwd) als informatiebro, Digibord en didactiek.
Je leest er over de mogelijkheden, hoe je een digibord inzet in je lessen, wat er aan materiaal te vinden is om te gebruiken in alle PO en VO vakken etc.
Veel groetjes, Suzan.
 


zondag 2 september 2012

”Je hoeft zelf niet alles te weten, zolang je maar weet waar je alles kunt vinden ".


Het schoolbord met krijt en wisser is zo goed als verleden tijd en na de digiborden hebben nu ook de tablets/(mini)latops hun intrede gedaan in het onderwijs. De benadering van onderwijs verandert en klassikaal onderwijs gaat over in maatwerk per leerling. Welke rol kunnen mobiele media en verrijkte content in het onderwijs van de 21e eeuw spelen??



Dat was de vraag waarmee ik zat. Zelf ben ik niet technisch en totaal niet bezig met de nieuwe media. Het antwoord kreeg ik na het zien van het filmpje Shift Happens.

Om aan de vereiste vaardigheden van de 21e eeuw te voldoen zal klassikaal onderwijs veranderen in onderwijs op maat, waarbij de vraag van de leerling centraal staat en de rol van technologie een geweldige hulp kan betekenen.
 Ik ben (als amateuristisch Internetonderzoeker) op zoek gegaan naar de nieuwste (& makkelijk inzetbare) technische apparaten in de klas.
Zo kwam ik het eerste uit op het welbefaamde Tablet.
Het gebruik van het Tablet in het onderwijs, initieel als boekvervanger en wellicht later als interactief leerplatform wordt meer en meer geaccepteerd.
                                                                                   De voordelen van het Tablet in de klas zijn:
  • snel schakelen tussen boeken;
  • het formaat;
  • de kinderen zijn meer betrokken, minder snel afgeleid;
  • filmpjes en afbeeldingen ter verduidelijking van de lesstof;
  • alle lesstof (boeken) op één apparaat (scheelt aan kilo’s op de rug);
  • eenvoudiger samenwerken;
  • eenvoudiger delen van verwante informatie;
  • online verbinding zorgt voor actueler en dus aantrekkelijker aanbod van lesstof;
  • interactiviteit van content zet aan tot zelf onderzoeken.
             
Als je bovenstaande punten leest, zou je denken dat de tablet een ideale uitkomst zou zijn voor iedereen, maar waarom blijft de doorbraak in Nederland voorlopig nog uit?
Na verschillende sites te hebben bestudeerd, ben ik tot de volgende conclusie gekomen:


Content.
Een complicerende factor in het onderwijs is de rol en macht van de kennis distribuerende partijen als uitgevers. Zij verdienen hun geld door steeds nieuwe apps te maken, en deze weer te verkopen. Scholen kunnen dit echter niet betalen en blijven dus steeds achter met de nieuwste technologieën.
Acceptatie. De jongere generatie is er van overtuigd dat de Tablets in de toekomst dé vervanging zijn van de toekomst. Er is echter een groot aantal leerkrachten die zich niet interesseren, of niet durven te experimenteren met de nieuwste technologieën. En zo lang degenen die de kennis moeten overdragen de tablet niet accepteren als middel om dit te doen en ook de mogelijkheden ervan niet omarmen, zal het nog lang duren voordat de tablet als device én kennis(over)drager wordt geaccepteerd.
Kosten. Om tablets aan te schaffen voor de hele school, is natuurlijk erg duur. Uiteindelijk zul je er mee besparen omdat al het papierwerk wordt vervangen. Echter veel scholen weten niet of het een hype is, of dat het echt een langdurige oplossing is..
In een uitzending van de VRT is er een discussie over. Zijn tablets op school nuttig, of gewoon de jongste hype?
Na al deze punten te hebben gelezen, ben zelfs ik (als "techneut") overtuigd. Tablets in de klas zijn een juiste oplossing. Of dit echter op korte termijn gaat gebeuren, dat zal de toekomst zich moeten wijzen. Mocht dit het geval zijn, dan zal ik, als leerkracht, me zo goed mogelijk inzetten om de kinderen van de 21e eeuw klaar te stromen voor HUN toekomst!
 
Veel groetjes, Suzan.