Alle leerkrachten weten het eigenlijk allang, maar sinds een aantal jaar wordt specifieker op gelet; Het is belangrijk om doelen te stellen, zicht te hebben op de leerresultaten en zoveel mogelijk planmatig en resultaatgericht te werken.
Deze dingen zijn essentieel voor het bereiken van zo hoog mogelijke opbrengsten voor alle leerlingen. We noemen het dan ook pas opbrengstgericht werken als een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de prestaties van de kinderen.
Maar wat is het opbrengstgericht werken nu eigenlijk precies? Het doel is om de effectiviteit van het onderwijs te verbeteren en hierdoor hogere opbrengsten te bereiken. Deze doelen kun je via de evaluatieve cyclus goed bereiken. Een school die opbrengstgericht werkt, zet zich planmatig in voor het verbeteren van de vorderingen van leerlingen. Dit gebeurt door hoge doelen te stellen, gericht hieraan te werken en leerlingen systematisch te volgen in hun vorderingen.
De evaluatieve cyclus voor opbrengstgericht werken |
Maar
niet alleen de scholen, ook de Inspectie van het Onderwijs hamert erop. Ze
heeft een onderzoek uitgevoerd naar opbrengstgericht werken bij het leer- en
vormingsgebied rekenen-wiskunde in het basisonderwijs.“Het verbeteren van de
taal- en rekenprestaties van leerlingen is een belangrijk onderwerp op de
beleidsagenda van het ministerie van OCW. Onderzoek toont aan dat
leerresultaten verbeteren als scholen daadwerkelijk opbrengstgericht gaan
werken” aldus de onderwijsinspectie. Om praktische redenen is het onderzoek
beperkt tot het onderwijs in rekenen-wiskunde op basisscholen. Het onderzoek is
uitgevoerd op een representatieve landelijke steekproef van 166 scholen.
Wat vraagt deze
cyclus van jou als onderbouw leerkracht?
Vraagt
om overzicht en kennis van de doelen voor aanvang groep 1 en eind groep 2
Vraagt
om de juiste interventies à doelen per
les stellen, nastreven en reflecteren
Vraagt
om overzicht van materialen (en de doelen hiervan)
Vraagt
om het registreren van behaalde resultaten, observaties en bereikte
doelstellingen
Vraagt
om overzicht van mogelijke screeningsinstrumenten
Is het opbrengstgericht werken nu echt een vernieuwing? Ik geloof dat elke geschoolde leerkracht doelen stelt, gegevens verzameld en observeerd. Maar doordat het opbrengstgericht onderwijs in de belangstellig is gebracht, werk je doelgerichter en je wordt weer eens herrinerd aan het belang van dit alles!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten