woensdag 19 september 2012

Opbrengstgericht werken..gericht op opbrengst?

 
Opbrengstgericht onderwijs. De naam zegt het al. Waar brengt het onderwijs van nu ons eigenlijk? Of beter gezegd, wat levert het de kinderen op?

Alle leerkrachten weten het eigenlijk allang, maar sinds een aantal jaar wordt specifieker op gelet; Het is belangrijk om doelen te stellen, zicht te hebben op de leerresultaten en zoveel mogelijk planmatig en resultaatgericht te werken.
Deze dingen zijn essentieel voor het bereiken van zo hoog mogelijke opbrengsten voor alle leerlingen. We noemen het dan ook pas opbrengstgericht werken als een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de prestaties van de kinderen.   

Maar wat is het opbrengstgericht werken nu eigenlijk precies?  Het doel is om de effectiviteit van het onderwijs te verbeteren en hierdoor hogere opbrengsten te bereiken. Deze doelen kun je via de evaluatieve cyclus goed bereiken. Een school die opbrengstgericht werkt, zet zich planmatig in voor het verbeteren van de vorderingen van leerlingen. Dit gebeurt door hoge doelen te stellen, gericht hieraan te werken en leerlingen systematisch te volgen in hun vorderingen.


De evaluatieve cyclus voor opbrengstgericht werken


Maar niet alleen de scholen, ook de Inspectie van het Onderwijs hamert erop. Ze heeft een onderzoek uitgevoerd naar opbrengstgericht werken bij het leer- en vormingsgebied rekenen-wiskunde in het basisonderwijs.“Het verbeteren van de taal- en rekenprestaties van leerlingen is een belangrijk onderwerp op de beleidsagenda van het ministerie van OCW. Onderzoek toont aan dat leerresultaten verbeteren als scholen daadwerkelijk opbrengstgericht gaan werken” aldus de onderwijsinspectie. Om praktische redenen is het onderzoek beperkt tot het onderwijs in rekenen-wiskunde op basisscholen. Het onderzoek is uitgevoerd op een representatieve landelijke steekproef van 166 scholen.

Zelf loop ik sta bij de kleuters en ik vroeg me dan ook af, hoe werk je opbrengstgericht bij de jongste kinderen? Onderstaande cyclus (van slo) gaf me het antwoord!
 
 
 
Wat vraagt deze cyclus van jou als onderbouw leerkracht?

*      Vraagt om overzicht en kennis van de doelen voor aanvang groep 1 en eind groep 2

*      Vraagt om de juiste interventies à doelen per les stellen, nastreven en reflecteren

*      Vraagt om overzicht van materialen (en de doelen hiervan)

*      Vraagt om het registreren van behaalde resultaten, observaties en bereikte doelstellingen

*      Vraagt om overzicht van mogelijke screeningsinstrumenten


Is het opbrengstgericht werken nu echt een vernieuwing? Ik geloof dat elke geschoolde leerkracht doelen stelt, gegevens verzameld en observeerd. Maar doordat het opbrengstgericht onderwijs in de belangstellig is gebracht, werk je doelgerichter en je wordt weer eens herrinerd aan het belang van dit alles!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten