zondag 9 september 2012

21st century skills; heb jij ze al?


Review spel; 21st century skills

Het spel 21st century skills is ontwikkeld om huidige en aankomend leerkrachten te laten nadenken over het lesgeven in de 21e eeuw. Hoe denken de kinderen van nu? Wat hebben ze nodig van een leerkracht? Hoe pas je je onderwijs aan op hun behoeften?
Ze maken bij het spel gebruik van de 7 kernkwaliteiten (zie cirkel).
We hebben gedeeltes van het spel tijdens de minor Digi-coach gespeeld. Hieronder schrijf ik mijn ervaring per onderdeel van het spel. Aan de kleuren groen en rood kun je zien wat er positief is en wat er beter kan!
Woordweb 7 kernkwaliteiten
We zijn begonnen met het maken van een woordweb waarin we de 1 van de 7 kernkwaliteiten moesten samenvatten en omschrijven.
Doordat je zelf de kaartjes moest samenvatten, onthield je beter wat de inhoud was. Het blad werd doorgeschoven naar andere groepjes. Hierdoor kreeg je steeds een ander kaartje voor je en kon je gelijk zien wat anderen erop hadden geschreven. Dit was een effectieve manier om de 7 … te leren kennen.
Minder positief vond ik dat we maar 2 kernkwaliteiten mochten invullen. De rest werd verteld door andere groepjes. Doordat ik veel moest luisteren, heb ik het minder goed onthouden.

Om een goed beeld te krijgen van het leren in de 21e eeuw hebben we dit Filmpje bekeken!
Mentimeter test
Vervolgens hebben we een deel van de test met de mentimeter gedaan. We moesten hierbij allemaal eenzelfde vraag beantwoorden. Je kon dan op het digibord zien hoeveel % van de klas hetzelfde had geantwoord.
·         Er ontstonden leuke discussies na een vraag,
·         Duidelijke meningen kwamen naar voren,
·         Leuke manier van vragen beantwoorden (ook voor in het basisonderwijs),
·         Sommige vragen waren moeilijk geformuleerd (vooral om 4 uur ’s middags),
·         De vragen moeten besproken worden omdat ze anders worden geinterpreteerd, dit kost veel tijd. Beter de test niet helemaal achter elkaar maken. 10 vragen zijn voldoende.
 
Leraar van de 21e eeuw
We kregen een groot vel voor ons (groepje van 3 personen). Hierop moesten we de leraar van de 21e eeuw tekenen. Dit op de manier hoe wij vinden dat een leerkracht in deze tijd moet zijn. Welke competenties moet hij/zij hebben? Wat hebben de kinderen nodig?
Het was een erg leuke, maar ook zinvolle opdracht. Doordat het een creatieve manier van orienteren is, kom je op veel nieuwe inzichten wat een leerkracht in deze tijd (& de toekomst) nodig heeft om een goede leeromgeving te creeeren!
In onze leerkracht “Robo-bob” vind je het antwoord!


 Woordweb / collage eigen visie op onderwijs

Ten slotte hebben we met behulp van de 7 kernkwaliteiten een eigen visie op onderwijs moeten creeeren. Omdat ik (& de andere leden van mijn adviesbureau) gespecialiseerd zijn in het Jonge kind, hebben wij ons hierbij gericht op deze doelgroep.
Dit was een goede verwerkingsopdracht.
We hebben alle positieve factoren wat we in het spel geleerd hebben,
samengevat en hieruit ontstond onze visie op goed onderwijs van de 21e eeuw!
 
Onder andere door dit spel, hebben ik & mijn collega’s een goede visie voor de kleintjes onder ons kunnen vormen! Het resultaat is dan ook te zien op de foto.
 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten